A Habitat for Humanity Magyarország lakhatási kérdésekkel foglalkozó blogja

Otthont mindenkinek!

Hét, erdőben töltött év után jutottak újra otthonhoz

2015. április 17. - Habitat for Humanity Magyarország

Reggel szóltak, hogy aznap délután bontják a kunyhót, mi meg gyorsan elmentünk a civilektől segítséget kérni.” –meséli Zoli és Andi kőbányai bérlakásuk szobájában a két évvel ezelőtt történteket Délután több szervezet is kivonult tiltakozni a kunyhóbontás ellen. Aznap estére híresek lettek, történetükkel bekerültek minden fontos tévéhíradóba.

Zoli és Andi új élete tavaly, 2014. júniusában kezdődött, akkor költöztek be a Habitat for Humanity és az Utcáról Lakásba Egyesület által felújított önkormányzati lakásba. A szervezetek Elsőként Lakhatást! programja keretében több , utcáról lakáshoz jutott otthontalan sorstársukhoz hasonlóan, tartozások felhalmozása  nélkül tudják fizetni a rezsit és a bérleti díjat. Az Elsőként Lakhatást! program lényege, hogy közterületen élő hajléktalan emberek új, önálló életet kezdhessenek megfizethető bérlakásokban. A programban a Habitat munkáját több szervezet is segítette: Elsőként Lakhatást Egyesület, a Város Mindenkié csoport és a Baptista Szeretetszolgálat.

andi_zoli_otthon_kicsi_2.jpg

Zoli tíz éve, vidékről költözött Budapestre, hogy az építőiparban dolgozzon. Egy nagyobb munkát követően a vállalkozó nem fizette ki, Zoli pedig elvesztette az otthonát. „Akkor elmentem az Előd utcai szállóra, onnan meg egy 8. kerületibe, ott ismerkedtünk meg Andival - mondja Zoli. „Én onnan is dolgozni jártam, de amikor este fáradtan visszaértem a szállóra, már nem volt szabad hely. Aludhattam volna a kabátomon, a hideg kövön, de nem akartam. Kérdeztem Andit, jön- e velem, mert én itt nem maradok. Akkor mentünk ki a Terebessy utcai kiserdőbe. Másfél évig egy sátorban aludtunk, de a második télre már kunyhót építettem. Egy 200 literes hordóból kályhát is csináltam. Hat évig éltünk ott. Jó párszor betörtek, olyankor mindent szétverek és még az utolsó bögrénket is elvitték. Volt, hogy a rendőrök éjjel kettőkor felvertek, hogy igazoltassanak”. – számol be Zoli a több mint hét otthontalanul töltött évről.

„Aznap végül megmenekült a kunyhónk, amikor az erdőtisztítást végző vállalkozó reggel kijött, hogy szóljon a délutáni dózerolásról, de később mégis lebontották. Egy másik kunyhóba költöztünk át, amiből épp akkor költöztek el lakásba az addigi lakók a Habitat Elsőként Lakhatást! programjával. Akkor kerültünk mi is képbe és a következő évben már mi is lakást kaptunk.” – magyarázza Andi.

andi_otthon_m.jpg

A beköltözést követően Zoli, akinek az eredeti szakmája szobafestő, folyamatosan dolgozott, most éppen munkát keres. „Építkezéseken, pl. Sóskúton, a Mester utcában és a VIII. kerületben is dolgoztam. Sokszor Mátraházára jártam, az elég húzós volt: hajnalban keltem, fél négykor már indultam és este 7-fél 8 körül értem haza. De dolgozni kell.” –mondja Zoli. „Van egy jó kályhánk is, a télen már nem fáztunk.” –meséli Andi. „Egy újságíró barátnőnktől kaptuk, belülről pedig Levente, a Habitat építésvezetője samottozta ki.”

A Habitat for Humanity idén is újra indítja programját, melynek ügyét Berki Krisztián olimpiai bajnok is felvállalta. Támogatóknak köszönhetően – Saint Gobain Alapítvány és a Abbe Pierre Alapítvány- illetve Újpest és Kőbánya önkormányzatainak együttműködésével idén és jövőre összesen 10 méltó otthonhoz juthatnak hajléktalan emberek.  Az önkormányzati bérlakásokat a Habitat önkénteseivel – többek között Berki Krisztiánnal és a majdani lakókkal együtt fogja felújítani, csakúgy mint tavaly Zoli és Andi otthonát.

A bejegyzés trackback címe:

https://habitat.blog.hu/api/trackback/id/tr427376390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása